tisdag 10 januari 2017

Vardag igen…

Tyckte det var dags att ta bort julen från min blogg och samtidigt uppdatera med ett nytt inlägg, även om det inte hänt så mycket sen sist.
chrismasbox kopiera
Jag har även städade bort julen här hemma i helgen som var. Så nu är allt som vanligt och vardagen är här igen. Måste erkänna att det blev lite tomt när granen försvann och mörkare utan all julbelysningen.
Jag skulle verkligen behöva lite nya växter i mitt köksfönster. Inget trivs där på grund av det dåliga ljusinsläppet. Nu är även mina murgrönor på väg att ge upp. Wilted rose
Murgröna
Jag får antingen köpa tygblommor eller skaffa amplar att hänga i fönstret om jag vill ha något som förblir grönt. Jag skulle även vilja ha några nya smålampor, då jag gjorde mig av med de flesta när jag flyttade från min gamla hemstad.
Innan julbelysningen kom på plats så försökte jag kompensera det med levande ljus på kvällarna, men nu känns det inte tillräckligt. Dagarna är så gråmörka så det behövs belysning även dagtid och det blev väldigt märkbart när adventsljusstakarna försvann. Men jag får nog vänta lite, för just nu måste pengarna som är kvar räcka till annat fram till nästa utbetalning.
0511-0703-0518-2334_Poor_Businesswoman_Looking_for_Money_In_Her_Purse_clipart_image kopiera
Jag brukar inte prata med min äldsta son så väldigt ofta under normala omständigheter, men sedan separationen blev ett faktum, så har vi hörts av nästan dagligen. I fredags hämtade han nyckeln till studentbostaden han fått tag i och han mådde inte så bra efteråt. Han tyckte det kändes som han skulle flytta in på någon form av institution med dessa långa korridorer.
studbo
I lördags flyttade han in och när vi pratade på kvällen så skickade han bilder på rummet. Det går ju inte jämföra med att bo i en riktig lägenhet, men det var iallafall fräscht. Tur är väl det när han får betala 5000:-/mån. för ett enda rum. Inte undra på att studenter är fattiga…
Min son hoppas trotsallt på att han och hans fru ska lyckas lösa det som lett fram till denna separationen.. De har bott ihop i 12 år och varit gifta sen 2012 och har haft ett bra liv tillsammans, så det finns all anledning att försöka rädda äktenskapet och inte bara ge upp.
skiljas-aktenskap-300x300
Om det inte går att rädda deras äktenskap, så blir det tufft för min son. Han pluggar på universitetet i Luleå, där de bott sen ett år tillbaka. Han har alla sina vänner i sthlm, samt sin pappa och sin bror och jag och systrarna bor här nere i Småland. Han har inget som binder honom till Luleå förutom hans fru och studierna.
Vi har pratat om att han trots allt även måste fundera över vilka alternativ han har om det skulle sluta i skilsmässa? För blir det så vill han mest troligt inte bo kvar i Norrland. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro eller våga hoppas på? Det finns ju en risk att hans fru redan har bestämt sig, men valt att ge sken av att de kanske kan rädda äktenskapet om han bara flyttar?
brostcancer_52eac15888e59d5216e8fc23
Min granne som fick besked om bröstcancer precis innan jul blev opererad under mellandagarna och är nu sjukskriven till slutet på månaden. Om inga prover visar på något annat, så kommer hon mest troligt få strålbehandling i nästa steg. Hon mår efter omständigheterna bra och jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte uppstår några nya problem utöver dem som redan är.

Igår var jag och yngsta dottern till skolan på ett möte angående våran önskan om stödperson. Det var ett bra samtal och eftersom BUP inte kan hjälpa henne att må bättre, måste vi ju hitta nya vägar att försöka hjälpa min dotter tillbaka till ett mer socialt liv. Men ända sedan det förra mötet på skolan, har hon faktiskt mått lite bättre och även varit ut och träffat kompisar.

Nästa vecka ska vi på ännu ett möte i skolan, men då är det för att träffa den personen som ansvarar för praktikplatser. Jag hoppas verkligen att 2017 blir året då min dotter får den hjälp hon behöver för att kunna börja leva ett lite mer normalt tonårsliv.
clipart_bioscoop_animaatjes-46
Förhoppningsvis kommer hon även få en utredning för att se om det kanske finns en diagnos som kan förklara en del av hennes dåliga mående och då kanske hon också kan få rätt behandling? De mediciner hon fått under årenslopp har ju inte gjort någon direkt skillnad på hennes mående. De gånger hon mått bättre har det varit yttre omständigheter som har haft en positiv effekt på hennes mående.
vitaminer
Själv känner jag mig fortsatt mentalt trött, men det beror väl på att min hjärna aldrig riktigt får vila, då jag påverkas av hur andra runtomkring mig mår. Det är först när jag är själv som tårarna kommer och jag kan lätta lite på det känslomässiga trycket.
IMG_1257
Dessutom är ju inte de tvära omslagen i vädret något som min kropp gillar. Det blev ju riktigt kallt under ett par dagar, sen kröp temperaturen uppåt och det kom lite snö som fick ligga några dagar.
Nala is
Igår töade det mesta bort och idag har det frusit på igen och vissa gångvägar är rena rama isgatan. Detta väder är ju inte det bästa för min värk och just nu är det höfterna och nacken som besvärar mig värst.
Japp, det får vara allt för den här gången. Vi hörs när tid och ny lust finnes. Tills dess hoppas jag ni har det så bra ni bara kan Red heart
Underskrift png

5 kommentarer:

  1. Det är så mörkt och tråkigt väder just nu. Idag ska det visst bli snöstorm också. Känner igen det där att ta in andras problem och känslor så man inte får tid till sig själv, utan gråter i ensamhet. Man blir överbelastad av alla intrck och känslor. Jag är HSP ( högkänslig person) och påverkas väldigt mycket av allt runt ikring mej. Kanske är det samma för dej?
    Ha det bra och var rädd om dej. Kram ❤❤❤

    SvaraRadera
  2. Har gått igenom samma med mina separationer är inte enkla & det känns i ♡ -at,men det blir säkert bra med de dina ska du se & jag önskar all lycka till Er alla/Kram & god fortsättning på 2017!

    Pst...Fin Vinterdesign ♡

    SvaraRadera
  3. Hej, jag måste ha missat något för jag kommer inte ihåg något om din äldsta sons äktenskapsproblem...
    Vad kan en mamma göra? Bara stötta oavsett vilket beslutet blir och oavsett om det inte hänger på honom. Min dotter blev behandlad som skit av sin förra man, han blev ihop med dotterns bästa väninna, spelade dubbelspel en hel sommar och när det kröp fram så tog han henne och sitt pick o pack o drog till Gotland. Nu är det några år sedan, men jag trodde inte min dotter skulle orka med allt...men allt löste sig och idag mår hon bra o är mycket starkare o med bättre självförtroende. Jag förstår att du är omhändertagande och empatisk och vill alla väl och inte alltid räcker till för dig själv. Bra att du har den insikten själv, då kan du försöka ge dig själv egentid också, göra sånt som bara du mår bra av. Oavsett om det är patiens på datorn, promenader med hunden, middagar med sambon eller vad som helst. Ha en skön och avkopplande helg, kramen från pörtet

    SvaraRadera
  4. Har man gran så förstår jag att det blir tomt. Den är en vacker prydnad. Vi städade ut julen tidigare än vi tänkt. Det är verkligen inte billigt att flytta och det skall ju vi göra nu också. Det tillkommer så mycket så vi skall själva köpa lite eftersom, man behöver inte allt på en gång. Vi tar inte med oss möbler som sjunger på sista versen

    Vad tråkigt för sonen med separationen efter så lång tid. Sen att man får betala så mycket för ett rum är ju skandalöst.

    Det är verkligen inte lätt att separera det vet jag själv av erfarenhet. Hoppas att allt skall ordna sig för sonen

    Vad tråkigt med din granne. Denna sjukdom är hemsk och drabbar så många. Hoppas nu att forskningen går framåt

    Härligt att du kämpar så för din dotter och så bra att hon börjar komma ut lite i det sociala. Jag är själv en social ensamvarg ;) så vi är alla lite komplicerade.

    Då är ju tabletter ingen hjälp för dom skall ju lindra. Kan det vara nån kemisk obalans i kroppen? men det har ni nog redan undersökt

    Ja du man blir mentalt trött när det är svårigheter och problem i omgivningen.

    Det är jättebra att kunna gråta för då stänger man inte in sina känslor. Jag har själv lätt för att gråta och man mår lite bättre efterråt

    Vädret är så upp och ner och det påverkar kroppen också.

    Sköt om dig nu
    kramar från
    Malin

    SvaraRadera
  5. Vill bara önska dig en fin helg

    Sköt om dig
    kram från
    Malin

    SvaraRadera

Här är det Morsans regler som gäller. I kommentarsfältet råder nolltolerans mot otrevliga kommentarer, men alla andra tas med glädje och tacksamhet emot.
//Morsan ❤️