torsdag 6 april 2017

Tiden går…

Dagar blir till veckor och snart blir veckorna till månader. Jag tycker inte jag gör så mycket men ändå går tiden så fort och nu är ju våren verkligen här på riktigt.
Jag börjar med det negativa som har hänt sedan jag sist skrev ett inlägg.

Jag har ännu INTE fått komma igång med mina järnsprutor. Förra veckan gick jag in på 1177 och “mina sidor” och såg att en läkare från Hematologen skrivit att de inte kan hjälpa till med detta längre. De hänvisar tillbaka till mitt VC. Jag ringde VC direkt, men detta var inget sköterskan kunde se utan hon skulle be läkaren kontakta mig. Ytterligare en vecka har gått så jag ringde VC igen och fick samma svar som förra veckan. Steaming mad

Sen har min hjärtklappning kommit tillbaka, så nu har jag åter igen fått minska ner Levaxindosen och behöver prata med läkaren även om detta.

Och mitt lill-och-ringfingrer har börjat domna bort. Började känna av detta för flera månader sedan lite då och då, men nu sker det nästan dagligen och det börjar bli jobbigt. Även detta är något jag vill ta upp med min läkare, om han nu hör av sig någon gång? Annars får jag nog på allvar fundera på att byta VC.
Och som om det inte räcker så var jag iväg till optikern förra veckan, då jag under en tid känt att min syn försämrats. Det blev inga nya glasögon utan istället blev det en remiss till ögonmottagningen.

När jag kollade synen så kunde jag inte se de 2 första bokstäverna på raden med mitt högra öga, då det dök upp en vit suddig fläck framför dem.  Och när jag tittade på ett rutmönster, så blev vissa linjer böjda. Optikern undrade om någon i släkten hade problem med gula fläcken (vilket ingen har), så det var tydligen vad hon funderade över.

Visst har jag hört talats om “gula fläcken”, men jag visste ju inget alls om vilken symtom som gäller. När jag kom hem så Googlade jag “gula fläcken” och det var mindre upplyftande. Nu får jag bara hoppas att jag får en kallelse till ögonmottagningen snarast. Jag tänker ringa nästa vecka om jag inte fått någon kallelse tills dess.

Detta kanske är en förklaring till varför det tar emot att blogga, då jag tycker att jag ser sämre och får anstränga mina ögon extra mycket när jag skriver och läser.
Men det har faktiskt hänt en del positiva saker i mitt liv också, vilket är roligare att dela med sig utav.

Min äldsta dotter Lia, har valt att flytta hem igen under några månaders tid, tills hon flyttar in i den andrahands lgh hon fått tag i över sommaren. Lillasysters rum står ju ändå tomt eftersom hon bosatt sig hos sin pojkvän sedan i februari. Det är trevligt med lite sällskap på kvällarna, nu när älsklingen har börjat jobba kvällspass.
Min yngsta dotter, Mathilda, har äntligen fått en praktikplats på en tatueringsstudio och idag fick hon låna hem en tatueringsmaskin och konstskinn att öva på över helgen. Hon tycker att det är super kul. Jag är så glad för hennes skull. Rolling on the floor laughing
MTatoo
Sen har en granne (som jag knappt sett tidigare) skaffat sig en liten söt hundvalp, en Jack russell kille som heter Lexus. Han har upptäckt min Nala på våran uteplats och vill komma på besök lite titt som tätt. Nala är väl måttligt road av denna lilla krabat som bara vill busa hela tiden.
Dogs
Från början vågade hon inte säga ifrån utan teg och led och tittade bedjande om hjälp av oss människor. Men redan efter någon dags valpterror så kom hon på att hon faktiskt kan säga ifrån när han biter henne i svansen. Nu tror jag inte Nala är hans största favorit utan det är nog Lia, som mer än gärna busar med honom.


Förra helgen gick jag och älsklingen på Bomässan. Hans äldsta dotter jobbar som butikschef i Sova butiken och de hade en monter på mässan med sängar till bra mässpriser. Vi fastnade där och jag passade på att provligga en av sängarna och dröm om min förvåning när älsklingen sa att vi kunde köpa oss nya sängar. Jag blev så lycklig!

Dubbelsängen vi har nu är inte så gammal, då älsklingen köpte den bara ett par år innan vi träffades och min halva var ju helt oanvänd tills jag kom in i hans liv. Tyvärr är inte den nuvarande sängen så snäll mot min värkande kropp och jag förstår ju att det var den enda anledningen till att älsklingen tyckte vi skulle slå till och köpa oss en ny säng, en som var bättre anpassad till min kropp. Den nya sängen är ställbar, så vi kan höja både fot och huvudända för att få bästa tänkbara sovställning. Vi har inte fått hem de nya sängarna än, men gissa om jag längtar tills jag får sova i den.

Det sista positiva som jag kan komma på delar jag iallafall med alla er som bor i den södra halvan av vårat avlånga land och det är VÅREN. Snart når nog våren även er som bor i den norra halvan, så ni har ju det bästa framför er. Ni som följt även mina gamla bloggar vet ju att just April är min favorit månad, då ljuset och livet återvänder.
IMG_1796 IMG_1849
IMG_1900Nalaglass
Nalastile
Kom just på en annan positiv grej! I kväll klockan 22 på TV3 börjar en ny och efterlängtad säsong av “Prison Break” Det har varit en lång väntan, men ikväll så är det äntligen dags. För er som har Viaplay så såg jag att det första nya avsnittet redan finns där sedan igår och lika så de tidigare säsongerna om man vill fräscha upp minnet lite. De äldre säsongerna går även att ses på Netflix, men där har de inte släppt de nya avsnitten än.
IMG_1906
Det var allt från mig för den här gången. Jag dyker väl upp med ett nytt blogginlägg någon gång framöver. När…. det återstår att se….?
Underskrift png

2 kommentarer:

  1. Godmorgon min goa fina bloggvän.
    Tycker det är lite skrämmande att du inte får mer hjälp av det du behöver,inget att leka med andras liv,blir det inte bättre så tycker jag nog att du ska leta upp en annan VC.
    vad skönt med en ny säng du kommer nog att sova som en kung i den. öööö jag menar som en drottning hihihi
    Ha det nu så gott och va rädd om dig min vän kramis ❤️ ❤️ ❤️

    SvaraRadera
  2. Det var väldigt dåligt av din vc får jag säga, att inte höra av sig när man lovat och sen när man hör av sig igen säga samma sak. Byt vc! Levaxindosen måste man ju få läkarhjälp med, prover måste ju tas. Jag har samma problem med ena handen, att fingrar domnar bort, tror det kommer från nervinklämning i handleden eller armbågen, eller t o m i axeln kanske.

    Vad trist att du har problem med gula fläcken, det brukar ju inte vara nån rolig historia.... Hoppas det inte är så illa. Håller tummarna vännen ♥
    Vad trevligt att du fått sällskap hemma av dottern. Min äldsta har flyttat hemifrån så jag har också bara en unge hemma nu. Och på sista tiden har hon börjat jobba på sitt extrajobb lite mer så hon är inte hemma lika mycket som jag är van vid, så det är rätt tomt här hemma ofta nu.
    Just nu sitter jag här och väntar på att min älskling skall komma, han är på väg hit med bussen, han fick skjuts till Tranemo av en kompis. Han har inte fått ordning på bilen ännu, men körkortet är tillbaka nu. Som du vet så är krånglande bilar kostsamma. Hans bil gillade inte att stå still i 1,5 år....
    Önskar dig en skön påsk, hälsa din darling! Kramis! ♥

    SvaraRadera

Här är det Morsans regler som gäller. I kommentarsfältet råder nolltolerans mot otrevliga kommentarer, men alla andra tas med glädje och tacksamhet emot.
//Morsan ❤️